ALLGRIP 4WD TIL ETHVERT ØNSKE OG BEHOV

Gennem et halvt århundrede har Suzuki udviklet firehjulstrækkere med forskellige teknologier for at imødekomme brugernes vekslende ønsker og krav. I dag bærer alle Suzukis nye 4WD modeller “AllGrip” emblemet plus navnet på den 4×4 teknologi, de er udstyret med: Auto, Select eller Pro. Her kan du læse om de forskellige løsninger.

ALLGRIP AUTO: FULD AUTOMATIK

Hjertet i AllGrip Auto-systemet er en såkaldt viskosekobling, der er anbragt lige foran det bagerste differentiale og det hele fungerer per automatik.

 I daglig brug kører bilen med forhjulstræk, men hvis forhjulene mister vejgreb, sendes der øjeblikkeligt kræfter ud til baghjulene for at stabilisere bilen og holde den på ret kurs.

Grip Control kan aktiveres ved lav hastighed og bruges ved igangsætning og kørsel på glatte underlag.

AllGrip Auto fås til Suzuki Ignis modellen.

Mød Ignis her→

ALLGRIP SELECT: ALSIDIGT OG AVANCERET

AllGrip Select, der fås til S-Cross og Vitara, har fire indstillinger: Auto, Sport, Snow og Lock.
Man vælger mellem indstillingerne på en drejeknap i centerkonsollen. Hele 4WD systemet er elektronisk styret, hvilket også indbefatter forbindelsen til baghjulene, hvor kontakten oprettes gennem en elektronisk styret kobling.

 

  • Auto: Her skiftes der automatisk fra forhjulstræk til firehjulstræk, når behovet opstår. Systemet kan også forudse situationer med dårligt vejgreb og koble baghjulene ind, før hjulspind opstår.
  • Sport: Her flyttes mere trækkraft ud til baghjulene, så en større del af forhjulenes greb i underlaget er til rådighed for styring. Derudover ændres motorstyringen for at optimere såvel drejningsmoment som accelerationskræfter.
  • Snow: Bruges ved kørsel på glat eller løst underlag. I tilfælde af hjulspind reduceres motorkraften, mens et eller flere spindende hjul nedbremses. ESP-systemet sætter desuden hurtigere ind, hvilket giver maksimal stabilitet og dermed kontrol til føreren. 
  • Lock: Kan vælges sammen med Snow. Her er firehjulstrækket låst, hvilket sender drejningsmoment til baghjulene, mens ESP systemet optimerer fremkommeligheden ved at nedbremse spindende hjul.
  • Hill Decent Control er også en del AllGrip Select. Ved valg af Snow og Lock sørger systemet for en hastighed på max 10 km/t ned ad en skråning.

Mød Vitara her →

ALLGRIP PRO: RÅ FREMKOMMELIGHED

AllGrip Pro er, som navnet antyder, firehjulstræk bygget til professionel offroad brug. Det består af en transfer- og reduktionsgearkasse samt elektroniske features, der sikrer den bedste fremkommelighed i terrænet.

  • Transfergearkassen gør det muligt manuelt at skifte mellem baghjuls- og firehjulstræk.
  • Med reduktionsgearkassen kan man skifte til lav gearing for mere trækkraft når nødvendigt.
  • LSD Traction Control anvender bremsesystemet til at nedbremse et spinnende hjul, så det modsatte hjul får mere vejgreb, og bilen derved bedre komme frem. Funktionen er stærkere når bilen er i 4L lavgear.
  • Hill Decent Control for bedre kontrol ved nedkørsel, og Hill Hold, der giver god kontrol ved opkørsel indgår også i AllGrip Pro.

AllGrip Pro systemet er standard på den nye Suzuki Jimny.

Mød Jimmy her →